Arvid

Volkswagen Caravelle C, 1985

Vem känner inte igen en Folkabuss??? VW-bussen ÄR folkets buss! Den var vår minivan, vår familjebil, vår hippiebuss långt innan begreppen myntades.

Arvid är en Volksvagen Caravelle C, 1985 års modell, dvs en T3, med vattenkyld motor. I busskretsar går dessa under beteckningen Fyrkantsbuss eller Wasserboxer.

VW Transporter, som den egentligen heter, kom til mer eller mindre av en slump. Förebilden, den sk. Plattenwagen från år 1947, användes till interna transporter inom fabriken. Vagnen hade konstruerats av ett par Volkswagenarbetare för att göra deras arbete lite lättare. Bilen var byggd av vanliga Bubbla-delar som man "hittat".

Det hände sig att Ben Pon - en av de två bröderna von Pon som fått generalargentur fö VW i Nederländerna - hade sett en "Plattenwagen" i fabriken. Han skissade ner i sin notisbok en prototyp av en bil världen aldrig tidigare sett. En "låda" med motor bak. Den skissen blev startskottet för Volkswagen Transporter. Ben Pon var hårdnackad och lyckades övertala VW's koncernchef Heinrich Nordhoff att det fanns ett enormt behov av en bil av den typen, och i november 1949 visade bakom stängda dörrar en bullig prototyp fram; den första Volkswagen Transporter. Denna urmodell fick i Tyskland namnet - och kallas alltjämt för - "Bulli". Kort därefter presenterades en modell med öppet flak - folkapickisen var född.

Trots att många äldre i Sverige minns den urspungliga Splitt-bussen så är det nog så att de flesta svenskar i vuxen ålder associerar nog begreppet folkabuss/pickis till den modell som tillverkades åren 1968 - 1979. Modell T2 kallas idag bay window, eftersom den tidigare tvådelade frontrutan ersattes av en hel, böjd, ruta.

Televerket, Posten, Polisen, Vattenfall, Sydkraft, Försvaret... och oräkneliga småföretagare som bagare, radiohandlare, rörmokare... Volkswagen Transporter, både som buss och pickup, har varit deras mest pålitliga arbetshäst. Dessutom blev VW-bussen för många synonym med hippieliv, kollektivfamiljer och inte minst husbil - även detta innan begreppet blev allmänt spritt.

Arvid är som sagt en T3 eller fyrkant. T3'an tillverkades 1980 - 1990 i både buss-, skåp- och pickupversioner. Den är måhända inte lika charmig som splitt eller bay, men den är både säkrare och pålitligare. Med T3'an kom också möjligheten att få en fyrhjulsdriven familje- eller arbetsbil till överkomligt pris. Med VW's nomenklatur fick den tillägget Synchro. Även på detta området var VW före sin tid, långt före den 4WD-våg som skulle dröja decennier för andra biltillverkare.

Idag är Volkswagen Typ 2 ett fordon som har en växande skara entusiaser. Besök gärna Nordiska Typ2-klubben om du blivit nyfiken...